غوطه وری فناوری در زندگی ما این امکان را فراهم کرده است که علاوه بر ارائه ارزش مشتری با کارآیی بیشتر در مبادلات B٢B و C٢B، انجام معاملات همتا به همتا P)٢(P را نیز بسیار آسان کرده است. این مفهوم توسط Uber به بخش حمل و نقل وارد گردید ، و یک پلت فرم مبتنی بر برنامه دیجیتال ایجاد کرد تا افرادی که به یک سواری قابل اعتماد نیاز دارند را با افرادی که می خواهند از ماشین خود درآمد کسب کنند ، متصل کند. اگرچه سرویسی که آنها به مشتریان سفارشی ارائه می دهند سرویس جدیدی نیست ، استراتژی های نوآورانه تحقیقات بازار و هدف گذاری آنها یک بخش جدید رو به رشد ایجاد کرد ، در نتیجه مفهوم خدمات آن به یک اصطلاح عمومی تبدیل شده است "Uberfication". :این مفهوم به سرعت در سایر نقاط جهان گسترش یافت و اوبر با موفقیت خود را به عنوان رهبر اکثر بازارهای جهانی معرفی کرد. اوبر در حال حاضر به ٣٧٦ شهر در سراسر جهان نقل مکان کرده است و ارزش خالص آن ٥٠ میلیارد دلار است و این سریعترین استارت آپ برای رسیدن به این مقدار در مدت زمان کوتاه است. با این وجود
¡ قبل از ورود Uber به منطقه ، در خاورمیانه ، مفهوم رزرو تاکسی مبتنی بر برنامه Uber به طور موثر و پیشگیرانه توسط Careem
¡ یک شرکت محلی راه اندازی شد. از آن زمان رقابت سختی به رهبر جهانی داده است. در خاورمیانه ، استفاده از بخش حمل و نقل در سال ٢٠١٢ توسط دو کارآفرین ، موداسر شیخا و مگنوس اولسون آغاز شد. مشاوران سابق مک کینزی خدمات Careem را با برنامه کاربردی Careem در شهر دبی در امارات راه اندازی کردند .
Careemبا ٣٠ ماه رشد ماه به ماه در میان موفق ترین داستان های ابتکاری شرکت تحقیقات بازار است. فقط در مدت چهار سال ، در ٤٤ کشور در ١٠ کشور منطقه گسترش یافته و ادعا می کند بیش از ٦ میلیون کاربر ثبت شده دارد. داستان شیخا و اولسون تفاوت چندانی با داستان کالانیک و کمپ ندارد. بنیانگذاران Careem می گویند که آنها به دنبال انجام کاری معنی دار بودند و به دنبال فرصت بودند. به عنوان مشاور ، هر دوی آنها برای کار زیاد سفر می کردند و احساس می کردند که در یافتن وسایل حمل و نقل سریع ، کارآمد و قابل اطمینان در منطقه خلا وجود دارد - مواردی مانند Careem. در سال ٢٠١٣ ، فضای رقابتی استخدام تاکسی های
خصوصی در منطقه MENA تغییر کرد ، زیرا Uber نیز با اولین حضور خود در امارات متحده عربی وارد منطقه جدید شد. با این حال ، در آن زمان ، Careemاز قبل مزیت اولین حرکت را داشت.
هر دو شرکت مزایای رقابتی خاص خود را داشتند. اوبر یک شرکت بین المللی کاملاً جاافتاده و دارای شهرت و سابقه موفقیت بالایی بود. از طرف دیگر ، Careemمورد علاقه محلی بود و اولین بار در بازارهای منطقه راه اندازی گردید ، بنابراین قابل اعتمادتر بود. در امارات متحده عربی ، بخش خصوصی تاکسی بسیار ویژه ای تنظیم میشود ، خصوصاً با توجه به قیمت گذاری و مجوزهای رانندگان. به عنوان مثال ، در امارات متحده عربی ، این قانون شرکت های تاکسی خصوصی را ملزم به کار با حداقل ٣٠ درصد کرایه بالاتر از تاکسی های عمومی می کند. این امر باعث می شود تاکسی های بخش خصوصی در این بازار بیشتر لوکس شوند ، هر دو Uber و Careemسعی در رقابت و تمایز با یکدیگر دارند Careem .قصد دارد بزرگترین "جابجایی مردم" در منطقه MENA گسترده تر ، از پاکستان تا ترکیه باشد. نام تجاری به ویژه در امارات و خاورمیانه به خوبی کار می کرد. کلمه "Careem" یک بازی مبتنی بر ماشین است ، اما همچنین از کلمه عربی "Kareem" گرفته شده است که به معنی "سخاوتمندانه" است. این پیشنهاد ارزش Careemرا به عنوان شرکتی که به خوبی از مشتریان خود مراقبت می کند و تلاش می کند کارهای بیشتری انجام دهد ، با قلبی بزرگ بسیار موثر ارائه می کند. این مارک ترکیبی انگلیسی-عربی برای هدف قرار دادن جمعیت گسترده چند فرهنگی در امارات متحده عربی به خوبی کار کرد و همچنین به موقعیت آن به عنوان یک مارک محلی تولید شده در خانه برای مصرف کنندگان عرب زبان گسترده در خاورمیانه کمک کرد. رانندگان Careem کاپیتان نامیده می شوند ، و این تفاوت خود را با بیان اینکه در جایی که شرکت های دیگر خود را خدمات limo می نامند ، Careenبرای همه سوار می شود. استراتژی پوشش بازار که Careem از آن استفاده می کند ، ارائه خدمات متفاوت به مشتری های مختلف با انطباق با نیازهای محلی است. به عنوان مثال ، در دبی ، "Economy" Careemتاکسی های ارزان قیمت ، گزینه های "Business" و "Class-first" سواری لوکس رده بالا و اتومبیل های "MA×" SUV هستند که می توانند تعداد بیشتری از افراد را در خود جای دهند "Ameera" .فقط با خانمها سواری فقط بانوان را ارائه می دهد "Careads" .به والدین اجازه می دهد تا از طریق برنامه Careem به صورت رایگان کتاب سفارش دهند . "Careem kids"اتومبیل هایی با صندلی ماشین کودک را ارائه می دهد. مدل عملیاتی Careem و ارزش پیشنهادی "سخاوتمندانه" آن به خوبی با زمینه خاورمیانه ترکیب می شود. ویژگی های اصلی مدل آن شامل موارد زیر است:
.١مرکز تماس مشتری: یک جمعیت بزرگ در خاورمیانه ترجیح می دهد به جای استفاده از برنامه ها ، تماس بگیرد و Careem یک مرکز تماس کامل برای رزروها و مشکلات انتقال مجدد ایجاد کرد .
.٢پرداخت نقدی: این ماده به کارتهای اعتباری عمومی نسبت به ضددردی عمومی و ترجیح آنها برای معاملات نقدی پرداخته است .
.٣پایگاه داده مکان های Careem: GoogleMapsدر خاورمیانه دقیق نیست و کارهای جاده ای مکرر وجود دارد ، بنابراین Careemپایگاه داده خود را برای مکان ها ایجاد کرد. این برای گزینه رزرو بعدی که از ویژگیهای منحصر به فرد Careem است به خوبی جواب داد.
٤- کتاب برای شخص دیگری: این مورد در مواردی که رزروها توسط دبیران برای روسا یا مشتری ها و همچنین برای وانت مدارس انجام می گردید ، نتیجه خوبی داشت.
گنجاندن بسیاری از این جنبه ها در مدل جهانی Uber دشوار است .با این حال ، یک مطالعه مبتنی بر نمره در امارات نشان داد که به طور کلی ، هر دو Uber و Careem در جنبه هایی مانند برنامه ، اتومبیل ، روند رزرو ، قیمت ها ، سواری رایگان و خدمات اجتماعی امتیاز مشابهی دارند .
Uberامتیاز بیشتری برای برنامه ، قیمت ها و سواری رایگان کسب کرد و Careem در برخی از جنبه های اتومبیل ، مراحل رزرو و خدمات اجتماعی امتیاز بیشتری کسب کرد .اگرچه در گذشته امارات متحده عربی اصلی ترین نبرد برای Uber و Careem در منطقه بوده است ، اما هر دو شرکت در حال حاضر به دنبال توسعه تهاجمی در شهرهای بیشتر و حتی اضافه کردن خدمات متفاوت تر به محصولات خود هستند.