برنامهها و موارد
بازاریابی آنلاین، موبایل و رسانههای اجتماعی اقتصاد مشترک
تغییر در محیط فناوری فرصتها ی شگفت انگیزی را برای مدلهای جدید تجاری ایجاد کرده و درعین حال مدلهای سنتی را تهد ید میکند. به عنوان مثال، Airbnb صنعت مهمان نوازی را با اجازه دادن به مردم برای اجاره اتاقهای اضافی یا کل خانههای خود به افراد غریبه، متزلزل کرده است. مشاغل اشتراک گذاری خودروی Uber و Lyft به مصرف کنندگان امکان میدهد تا افرادی که میخواهند با وسایل نقلیه خود درآمد بیشتری کسب کنند را سوار کنند. و با Uber دیگر لازم نیست که پول کافی داشته باشید یا کارت اعتباری خود را به راننده بدهید - پرداختها و انعام از طریق برنامه Uber انجام م یشود. شرکتهای سنتی هتل سازی و کابین به شدت مخالفت می کنند و ادعا م ی کنند که این مشاغل با همان قوانین نظارتی که تحت آن هستند نقش آفرینی نمیکنند. برخی دیگر نگران ایمنی در میان گزارشهایی هستند که ادعا میشود سواران مورد حمله قرار گرفتهاند، آدم ربا یی و تصادفات راننده صورت گرفته است، و به طور کامل بررسی پیشینه ١٦٠ هزار راننده Uber در سراسر جهان را زیر سوال میبرند. برخی از کشورها، ایالتها و شهرهای ایالات متحده به دلیل این مسائل Uber را ممنوع کردهاند.
٣-٩ نحوه کارکرد مدل تجاری Uber و نقشی که فناوری در موفقیت آن داشته است را توصیف کنید. استدلالهای منع این نوع مشاغل چیست؟ ادله دفاع از آنها چیست؟ :AACSB) ارتباطات؛ استفاده از IT؛ تفکر بازتاب ی)
٣-١٠ نمونه هایی از دو کسب و کار دیگر را بر اساس مدل اقتصاد اشتراکی توصیف کنید و ایده تجاری جدیدی را بر اساس این مفهوم ایجاد کنید. :AACSB) ارتباطات؛ تفکر بازتابی)
اخلاق در تحقیقات بازار اخطار تمدید بیمه شما میتواند یک دام باشد
به نظر میرسد مصرف کنندگان در انگلستان در شفقت بیمههای خودشان هستند. هزینه واقعی تمدید بیمه، که در چاپ خوب اخطارهای تمدیدپنهان است، غالباً به اندازه ١٠٠ درصد افزایش است. این در حالی است که هیچ ادعایی در مورد بیمه نشده است و شاید ارزش دارایی بیمه شده از سال گذشته کاهش یافته است. ناخواسته، مصرف کنندگان برای پرداخت مستمر به مقامات ثبت نام کردهاند. در واقع، این بدان معناست که مصرف کنندگان توافق کردهاند بدون توجه به افزایش قیمت، سال دیگر بیمه سال را خریداری کنند، مگر اینکه با بیمهگر تماس بگیرند و آن را لغو کنند. اگر فقط لغو بیمه به همین سادگی بود. اگر مصرف کنندگان نتوانند چاپ کوچک در قرارداد خود را به دقت بخوانند، با هزینه انصراف مواجه میشوند. با درصدهای بالاتری از مصرف کنندگان که قیمتهای بیمه را در وب سایتها ی مقایسه قیمت بررسی میکنند، بیمهگران همچنان که مصرف کنندگان اخطارهای تمد ید خود را دریافت میکنند، از اینرسی استفاده میکنند. به نظر م یرسد بیمهها به این واقعیت اعتماد دارند که درصد معینی از مصرف کنندگان برای خواندن اسناد به خود زحمت نمیدهند و در صورت انجام این کار، به راحتی متوجه نمیشوند که قیمت بسیار بالاتر از سال قبل است. سازمان رفتار مالی، که مسئولیت رسیدگی به اختلافات ناشی از خدمات مالی را دارد، سالانه حدود ٥٠٠ شکایت در مورد تمدید بیمه دریافت میکند. از آوریل ٢٠١٧، بیمه گران انگلیس ملزم به درج متن در ارتباطات تمدید خود برای تشویق مصرف کنندگان برای خرید در بهترین معامله هستند. در مواردی که مصرف کنندگان چهار بار با همان بیمه کننده کار خود را
تمدید کردهاند، برای تشویق خرید در اطراف، پیام دیگری در ارتباط تمدید مورد نیاز است. همچنین بیمهها برای مقایسه واضح، حق بیمه سال گذشته را در کنار امسال نیز افشا م یکنند.
٣-١١ درباره جنبههای فضای رقابت ی صنعت بیمه بحث کنید که ممکن است این نوع اقدامات را تشویق کند. :AACSB) ارتباطات؛ استفاده از IT؛ تفکر بازتاب ی)
٣-١٢ بحث کنید که آیا فناوری و دسترسی به وب سایتهای مقایسه قیمت میتواند این نوع اقدامات متقلبانه را در صنعت بیمه منع کند. :AACSB) ارتباطات؛ استفاده از IT؛ تفکر بازتابی)
بازاریابی با اعداد روندهای جمعیتی
بازاریابان به روندهای جمعیتی مرتبط با متغیرهایی مانند سن، قوم یت و جمعیت علاقهمند هستند. اداره سرشماری ایالات متحده اطلاعات جمعیتی قابل توجهی را ارائه میدهد که برای بازاریابان مف ید است. به عنوان مثال، جدول زیر نمونهای از دادههای مربوط به جمعیت را ارائه میدهد (به Census / PDFs / RaceEth-States.pdf٢٠١٠ www.censusscope. org / مراجعه کنید):
٣-١٣ چند درصد تغییر در کل جمعیت اسپانیایی در هر ایالت بین سالهای ٢٠٠٠ و ٢٠١٠ اتفاق افتاده است؟ از این تحلیل چه نتیجهای میتوان گرفت؟ :AACSB) ارتباطات؛ استدلال تحلیلی؛ تفکر بازتابی)
٣-١٤ در مورد روند جمعیتی دیگری تحقیق کنید و در مورد اهمیت روند مورد تجزیه و تحلیل خود به بازاریابان ارائه دهید. :AACSB) ارتباطات؛ تفکر بازتابی)
ویدیو موردی برگر کینگ
در تجارت همبرگرهای فست فود، شاید سیب زمینی سرخ کرده مهمتر از خود همبرگر باشد. در سراسر سیستم، برگر کینگ هر ماه ٥٦ میلیون سفارش سیب زمینی سرخ کرده - برای هر دو مشتری یک سفارش سیب زمینی سرخ کرده -میفروشد. اما هیچ چیز از تأثیر نیروهای محیط تحقیقات بازار مستثنی نیست. از آنجایی که روند سلامتی برخی شرکتها را به سمت کاهش مصرف غذاهای چرب سوق داد، برگر کینگ شاهد افت فروش سیب زمینی سرخ کرده بود.
بنابراین برگر کینگ تصمیم گرفت به مردم اجازه دهد سیب زمینی سرخ کرده خود را داشته باشند و آنها را بخورند. برای برگرداندن مشتریان آگاه از سلامتی، ژتون برگر کینگ راضی کننده - سیب زمینی سرخ کرده با ٣٠ درصد چربی کمتر و ٢٠ درصد کالری کم تر از سیب زمینی سرخ کرده معمولی- را معرفی کرد. در یک دسته محصولات که اگر نوآوری کمی داشته باشد، رضایت بخش ها میتوانند یک بازی بزرگ باشند. هنوز هم ممکن است کاهش چربی و کالری برای ایجاد تغییر در دوستداران غذاهای بهداشتی کافی نباشد. و با ٣٠ تا ٤٠ سنت بیشتر برای هر کالا، ممکن است رضایتمندیها بیش از نامزد یک بچه باشد. پس از مشاهده فیلم برگر کینگ، به سوالات زیر پاسخ دهید:
٣-١٥ با توجه به نیروهای محیط بازاریابی، نحوه کار برگر کینگ در زمینه ایجاد رضایتمندیهای جدید خود را توصیف کنید.
٣-١٦ با رضایتمندی، آیا برگر کینگواقعاً ارزش مشتری ایجاد کرده است، یا فقط به دنبال روندها است؟ توضیح دهید.
شرکت موردی فیت بیت: سوار بر موج سلامتی تن اسب اندام تا افتخار
سال ٢٠٠٩ بود. جیمز پارک و ار یک فریدمن در نقطه شکست بودند. آنها ماه ها در آسیا پرواز م یکردند و زنجیره تأمین اولین محصول شرکت خود، دنبال کننده فیت بیت را راه اندازی کردند. آن ها با جمع آوری سرمایه برای راه اندازی محصول با چیزی بیش از یک صفحه مدار در جعبه چوب بالسا، اکنون در آستانه فشار دادن دکمه شروع خط مونتاژ بودند. اما با هزاران سفارش برای انجام سفارش، آنها متوجه شدند که آنتن دستگاه به درستی کار نمیکند. آنها تکهای کف را روی صفحه مدار چسباندند و آن را "به اندازه کافی خوب" خواندند. پنج هزار مشتری دققاًی به هنگام تعطیلات، دنبال کننده فیت بیت مجلل را دریافت کردند.
بیرون راندن یک شرکت نوپا چالش برانگیز است. شروع یک سخت افزار برای موفقیت تقرباًی غیرممکناست، خصوصاً وقتی شما پیشگام باشید. اما با تغییرات زیاد در فضای بازاریابی، پارک و فریدمن میدانستند که آنها چیز خاصی دارند. شرکت تحقیقات بازار، به دنبال تناسب اندام شخصی و روند سلامتی، فروش داشته است. اما این دستگاهها از سطح فنی پا یین و از نظر اطلاعاتی که در اختیار مصرف کنندگان قرار میدادند، محدود بودند. و با تقاضایظاهراً بی پایان برای ابزارهای پیشرفته، پارک و فریدمن پتانسیل بزرگی را برای استفاده از سنسورها در دستگاههای کوچک و پوشیدنی دیدند .
این دو کارآفرین درست عمل کردند. فقط در مدت هفت سال، فیت بیت بیش از ده محصول مختلف به بازار عرضه کرده و میلیونها واحد فروخته است. فقط در سال گذشته، این شرکت ٢١ میلیون دستگاه ارسال کرده است - تقرباًی دو برابر تعداد سال گذشته - که ٨٦.١ میلیارد دلار درآمد و ١١٦ میلیون دلار سود کسب کرده است. فیت بیت چیزی را ایجاد کرد که اکنون یک بخش - فناوری پوشیدنی- به سرعت رشد میکند. در میان بهترین سال خود تا به امروز، فیت بیت با عرضه اولیه ١.٤ میلیارد دلار در معرض دید عموم قرار گرفت. چگونه این شرکت از یک جعبه چوبی بالسا به نشستن در بالای یک صنعت در حال انفجار تبد یل شد؟ برای شنیدن اینکه پارک به او میگوید، "این محصول مناسب در زمان مناسب و در قیمت مناسب بود."