شرکت ها با چالش کشف داده های ارزشمند اما بالقوه حساس مصرف کننده در عین حفظ اعتماد مصرف کننده ، روبرو هستند. در همان زمان ، مصرف کنندگان با معاملات بین شخصی سازی و حفظ حریم خصوصی مبارزه می کنند. آنها می خواهند پیشنهادهای شخصی و متناسب با نیازهایشان را دریافت کنند ، اما نگران یا ناراحت هستند که ممکن است شرکت ها آنها را خیلی دقیق پیگیری کنند. سوال اصلی: چه زمانی شرکت در جمع آوری و استفاده از داده های مشتری خط می زند؟ عدم رسیدگی به مسائل حریم خصوصی می تواند منجر به مصرف کنندگان عصبانی ، با مشارکت کمتر و افزایش مداخلات دولت شود. در نتیجه ، شرکت تحقیقات بازار چندین گزینه را برای پاسخگویی به مسائل مربوط به نفوذ و حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته است. یک نمونه ابتکارات انجمن تحقیقات تحقیقات بازار "نظر شما شمرده می شود" و "منشور حقوق پاسخ دهندگان" برای آموزش مصرف کنندگان در مورد مزایای تحقیقات تحقیقات بازار و تمایز آن از فروش تلفنی و ایجاد پایگاه داده است . بیشتر شرکت های بزرگ از جمله فیس بوک ، اپل ، مایکروسافت ، IBM، آمریکان اکسپرس و حتی دولت آمریکا - هم اکنون مدیر ارشد حفظ حریم خصوصی (CPO) را منصوب کرده اند که وظیفه وی حفظ حریم خصوصی مشتریان است. در پایان ، اگر جستجوی مجدد ارز را در ازای دریافت اطلاعات ارائه دهند ، مشتریان با کمال میل آن را ارائه می دهند. به عنوان مثال ، مشتریان آمازون اهمیتی ندارند که این شرکت پایگاه داده ای از تعقیب و گریزهای قبلی را به عنوان راهی برای ارائه توصیه های محصول آینده ایجاد کند. این باعث صرفه جویی در وقت و ارزش می شود. بهترین روش این است که محققان فقط اطلاعات مورد نیاز خود را بخواهند ، با مسئولیت پذیری از آنها برای تأمین ارزش مشتری استفاده کنند و از اشتراک اطلاعات بدون اجازه مشتری خودداری کنند.
سوء استفاده و بهره از یافته های تحقیق
مطالعات تحقیقاتی می تواند ابزار قدرتمندی برای اقناع باشد. شرکت ها اغلب از نتایج مطالعه به عنوان ادعا در تبلیغات و تبلیغات خود استفاده می کنند. امروز ، به نظر می رسد بسیاری از مطالعات تحقیقاتی چیزی بیش از وسایل نقلیه برای تهیه محصولات حامی مالی نیست. در حقیقت ، در برخی موارد ، به نظر می رسد نظرسنجی های تحقیقاتی فقط برای ایجاد اثر مورد نظر طراحی شده اند. برای مثال کافی ، یک نظرسنجی از پرچم سیاه یک بار پرسید: "یک دیسک روچ. . . یک روچ را به آرامی مسموم می کند. روچک در حال مرگ به لانه برمی گردد و پس از مرگ آن توسط دیگر سوسک ها خورده می شود. به نوبه خود این هوس ها مسموم می شوند و می میرند. به نظر شما این نوع محصولات تا چه اندازه در از بین بردن گیاهان راش موثر است؟ " جای تعجب نیست که ٧٩ درصد گفتند که موثر است. تعداد کمی از تبلیغ کنندگان به طور آشکار طرح های تحقیقاتی خود را تقلب می کنند یا آشکارا یافته ها را نادرست معرفی می کنند - بیشتر سوء استفاده ها "کشش های" ظریف تری دارند. یا در مورد اعتبار ، تفسیر و استفاده از یافته های تحقیق اختلاف نظر وجود دارد. تقریباً از هر نتیجه تحقیق بسته به سوگیری و دیدگاه محققان می توان متنوع تفسیر کرد. با تشخیص اینکه می توان از تحقیقات تحقیقات بازار سوء استفاده کرد ، چندین انجمن - از جمله انجمن تحقیقات بازار آمریکا ، انجمن تحقیقات بازاریابی
æ شورای سازمان های تحقیقاتی آمریکا - (CASRO) کدهای اخلاقی تحقیق و استانداردهای رفتاری را تدوین کرده است. به عنوان مثال ، کد استاندارد و اخلاق CASRO برای تحقیقات پیمایش ، مسئولیت های محقق در برابر پاسخ دهندگان ، از جمله رازداری ، حریم خصوصی و جلوگیری از آزار و اذیت را بیان می کند. همچنین این مسئولیت های اساسی در گزارش دادن نتایج به مشتریان
æ مردم را بیان می کند . اما ، در پایان ، اقدامات غیراخلاقی یا نامناسب را نمی توان به سادگی تنظیم کرد. هر شرکت برای حفاظت از منافع مصرف کنندگان و همچنین از منافع خود باید مسئولیت پلیس را در مورد رفتار و گزارش تحقیقات تحقیقات بازار خود قبول کند.
بررسی اهداف و اصطالحات کلیدی
بررسی اهداف
برای ایجاد ارزش برای مشتریان و ایجاد روابط معنادار با آنها، بازاریابان ابتدا باید بینش تازه و عمیقی در مورد آنچه مشتریان نیاز دارند و میخواهند، کسب کنند. چنین بینشی از اطلاعات خوب تحقیقات بازار حاصل میشود. در نتیجه انفجار اخیر " کلان داده ها" و فناوریهای دیجیتال، شرکتها اکنون میتوانند مقدار زیادی اطلاعات، اغلب حتی بیش از حد، به دست آورند. مصرف کنندگان در حال حاضر از طریق تلفنهای هوشمند، رایانههای شخصی و تبلت خود از طریق مرور آنلاین و وبلاگ نویسی، برنامهها و تعاملات رسانههای اجتماعی و پیام کوتاه و ویدئو، موجی از اطلاعات از پایین به بالا تولید میکنند. چالش این است که حجم گستردهای از اطلاعات مصرف کننده امروز را به بینش عملی مشتری و بازار تبدیل کنیم.
فرآیند تحقیقات بازار با درک کامل بازار و نیازها و خواستههای مشتری آغاز میشود. بنابراین، شرکت باید اطلاعات صحیح مصرف کننده را به بینش معنادار مشتری تبدیل کند که بتواند از طریق آن ارزش برتر برای مشتریان خود تولید کند. این شرکت همچنین به اطلاعاتی درباره رقبا، فروشندگان و سایر بازیگران و نیروهای موجود در بازار نیاز دارد. به طور فزاینده، بازاریابان اطلاعات را نه تنها به عنوان ورودی برای تصمیمگیری بهتر بلکه به عنوان یک دارایی مهم استراتژیک و ابزار تحقیقات بازار مشاهده می کنند.
هدف ٤-٢ سیستم اطلاعاتی تحقیقات بازار را تعریف کرده و درباره بخشهای آن بحث کنید. (صفحات ١٢٦–١٣٠)
سیستم اطلاعات تحقیقات بازار (MIS) متشکل از افراد و روشهایی برای ارزیابی نیازهای اطلاعاتی، توسعه اطلاعات مورد نیاز و کمک به تصمیم گیرندگان است که از این اطلاعات برای تولید و اعتبار بخشی به بینشهای عملی مشتری و بازار استفاده میکنند. یک سیستم اطلاعاتی کاملاً طراحی شده با کاربران آغاز و پایان مییابد.
MIS ابتدا نیازهای اطلاعاتی را ارزیابی می کند. MIS در درجه اول به تحقیقات بازار شرکت و سایر مدیران خدمات میدهد، اما ممکن است اطلاعاتی را به شرکای خارجی نیز ارائه دهد. سپس MIS اطلاعات پایگاه دادههای داخلی، فعالیتهای اطلاعاتی تحقیقات بازار و تحقیقات تحقیقات بازار را توسعه میدهد. پایگاه دادههای داخلی اطلاعات مربوط به عملیات و بخشهای خود شرکت را ارائه میدهند. چنین دادههایی را میتوان سریع و ارزان به دست آورد اما اغلب باید برای تصمیمگیری در زمینه تحقیقات بازار سازگار شوند. فعالیتهای اطلاعاتی تحقیقات بازار اطلاعات روزمره را درباره تحولات محیط تحقیقات بازار خارجی، از جمله گوش دادن و پاسخگویی به محیط دیجیتالی گسترده و پیچیده، فراهم میکند. تحقیقات بازار شامل جمع آوری اطلاعات مربوط به یک مشکل خاص تحقیقات بازار است که شرکت با آن روبهرو شده است. آخرین، سیستم اطلاعات تحقیقات بازار به کاربران کمک میکند تا اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و از آنها برای توسعه بینش مشتری، تصمیمگیری در مورد تحقیقات بازار وشرکت تحقیقات بازار روابط مشتری استفاده کنند.
هدف ٤-٣ مراحل فرآیند تحقیقات تحقیقات بازار را مشخص کنید. (صفحات ١٣٠–١٤٠)
اولین قدم در فرایند تحقیقات تحقیقات بازار شامل تعریف مسئله و تعیین اهداف تحقیق است که ممکن است تحقیق اکتشافی، توصیفی یا علی باشد. مرحله دوم شامل تدوین یک برنامه تحقیقاتی برای جمع آوری دادهها از منابع اولیه و ثانویه است. گام سوم اجرای طرح تحقیق تحقیقات بازار را با جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات فراخوانی میکند. مرحله چهارم شامل تفسیر و گزارش یافتهها است. تجزیه و تحلیل اطلاعات اضافی به مدیران تحقیقات بازار کمک میکند تا اطلاعات را به کار بگیرند و روشها و مدل های آماری پیچیدهای را برای آنها فراهم می کند که از آنها میتوانند یافتههای دقیقتری را ایجاد کنند.
هر دو منبع داده ثانویه داخلی و خارجی معمولاً اطلاعات را با سرعت بیشتری و با هزینه کمتری نسبت به منابع داده اولیه ارائه میدهند و گاهی اوقات می توانند اطلاعاتی را به دست آورند که یک شرکت نمی تواند به تنهایی جمع آوری کند. با این حال، ممکن است اطلاعات مورد نیاز در منابع ثانویه وجود نداشته باشد. محققان همچنین باید اطلاعات ثانویه را ارزیابی کنند تا از مرتبط بودن، دقیق بودن، رایج بودن و بی طرف بودن اطلاعات اطمینان حاصل کنند.