تحقیقات بازار

این وبلاگ به بررسی تحقیقات بازار از ابعاد مختلف میپردازد

تحقیقات بازار

این وبلاگ به بررسی تحقیقات بازار از ابعاد مختلف میپردازد

شرکت تحقیقات بازار 101

موقعیت‌ یابی‌ نقشه‌ ها

 

در برنامه‌ ریزی‌ استراتژی‌ های‌ تمایز و موقعیت‌ یابی‌ ، بازاریابان معمولاً نقشه‌ های‌ موقعیت‌ یابی‌ به‌ طور منطقی‌ را تهیه‌ می‌ کنند که‌ تصورات مصرف کننده از مارک های‌ آنها را درمقابل‌ محصولات رقیب‌ در ابعاد مهم‌ خرید نشان می‌ دهد. شکل‌ ٣.٧ یک‌ نقشه‌ موقعیت‌ یابی‌ برای‌ بازار SUV لوکس‌ بزرگ ایالات متحده را نشان می‌ دهد .٢٦ موقعیت‌ هر دایره در نقشه‌ موقعیت‌ ادراکی‌ نام تجاری‌ را از دو بعد قیمت‌ و جهت‌ گیری‌ (لوکس‌ در مقابل‌ عملکرد) نشان می‌ دهد. اندازه هر دایره نشانگر سهم‌ نسبی‌ مارک تجاری‌ از برند است‌. بنابراین‌ ، مشتریان Cadillac Escalade پیشرو در بازار را به‌ عنوان یک‌ SUV لوکس‌ با قیمت‌ متوسط‌ ، بزرگ و دارای‌ تعادل بین‌ عملکرد و لوکس‌ می‌ دانند Escalade .از نظر لوکس‌ شهری‌ قرار گرفته‌ است‌ و در مورد آن ، "عملکرد"احتمالاً به‌ معنای‌ عملکرد قدرت و ایمنی‌ است‌. در تبلیغات Escalade هیچ‌ اشاره ای‌ به‌ ماجراجویی‌ های‌ خارج از جاده نخواهید دید. در مقابل‌ ، Range Roverو Land Cruiser با تفاوت های‌ ظریف‌ عملکرد خارج از جاده در دسته‌ بندی‌ لوکس‌ قرار گرفته‌ اند. به‌ عنوان مثال ، Toyota Land Cruiserدر سال ١٩٥١ به‌ عنوان وسیله‌ نقلیه‌ چهار چرخ متحرک ، جیپ‌ مانند ، آغاز گردید که‌ برای‌ تسخیر خسته‌ کننده ترین‌ مناطق‌ و آب و هوای‌ جهان طراحی‌ شده است‌. در سال های‌ اخیر ، لندکروزر این‌ موقعیت‌ ماجراجویی‌ و عملکرد را حفظ‌ کرده است‌ اما با افزودن لوکس‌ بودن. وب سایت‌ این‌ شرکت‌ با داشتن‌ "فناوری‌ افسانه‌ ای‌ افسانه‌ ای‌" ، با داشتن‌ فن‌ آوری‌ های‌ خارج از جاده مانند سیستم‌ القایی‌ کنترل صوتی‌ برای‌ استفاده بیشتر از RPM ، "از این‌ رو می‌ توانید از کوه کوه های‌ سنگ‌ شکن‌ درست‌ کنید". با این‌ وجود ، علی‌ رغم‌ ناهمواری‌ ، این‌ شرکت‌ خاطرنشان می‌ کند که‌ "فناوری‌ هندزفری‌ بلوتوث ، سرگرمی‌ DVD و فضای‌ داخلی‌ مجلل‌ ، فراز و نشیب‌ های‌ آن را نرمتر کرده است‌ ".

انتخاب استراتژی‌ تمایز و موقعیت‌ یابی‌

 

برخی‌ از موقعیت‌ یابی‌ نقشه‌ ها

 

در برنامه‌ ریزی‌ استراتژی‌ های‌ تمایز و موقعیت‌ یابی‌ ، شرکت تحقیقات بازار معمولاً نقشه‌ های‌ موقعیت‌ یابی‌ به‌ طور منطقی‌ را تهیه‌ می‌ کنند که‌ تصورات مصرف کننده از مارک های‌ آنها را درمقابل‌ محصولات رقیب‌ در ابعاد مهم‌ خرید نشان می‌ دهد. شکل‌ ٣.٧ یک‌ نقشه‌ موقعیت‌ یابی‌ برای‌ بازار SUV لوکس‌ بزرگ ایالات متحده را نشان می‌ دهد .٢٦ موقعیت‌ هر دایره در نقشه‌ موقعیت‌ ادراکی‌ نام تجاری‌ را از دو بعد قیمت‌ و جهت‌ گیری‌ (لوکس‌ در مقابل‌ عملکرد) نشان می‌ دهد. اندازه هر دایره نشانگر سهم‌ نسبی‌ مارک تجاری‌ از برند است‌. بنابراین‌ ، مشتریان Cadillac Escalade پیشرو در بازار را به‌ عنوان یک‌ SUV لوکس‌ با قیمت‌ متوسط‌ ، بزرگ و دارای‌ تعادل بین‌ عملکرد و لوکس‌ می‌ دانند Escalade .از نظر لوکس‌ شهری‌ قرار گرفته‌ است‌ و در مورد آن ، "عملکرد"احتمالاً به‌ معنای‌ عملکرد قدرت و ایمنی‌ است‌. در تبلیغات Escalade هیچ‌ اشاره ای‌ به‌ ماجراجویی‌ های‌ خارج از جاده نخواهید دید. در مقابل‌ ، Range Roverو Land Cruiser با تفاوت های‌ ظریف‌ عملکرد خارج از جاده در دسته‌ بندی‌ لوکس‌ قرار گرفته‌ اند. به‌ عنوان مثال ، Toyota Land Cruiserدر سال ١٩٥١ به‌ عنوان وسیله‌ نقلیه‌ چهار چرخ متحرک ، جیپ‌ مانند ، آغاز گردید که‌ برای‌ تسخیر خسته‌ کننده ترین‌ مناطق‌ و آب و هوای‌ جهان طراحی‌ شده است‌. در سال های‌ اخیر ، لندکروزر این‌ موقعیت‌ ماجراجویی‌ و عملکرد را حفظ‌ کرده است‌ اما با افزودن لوکس‌ بودن. وب سایت‌ این‌ شرکت‌ با داشتن‌ "فناوری‌ افسانه‌ ای‌ افسانه‌ ای‌" ، با داشتن‌ فن‌ آوری‌ های‌ خارج از جاده مانند سیستم‌ القایی‌ کنترل صوتی‌ برای‌ استفاده بیشتر از RPM ، "از این‌ رو می‌ توانید از کوه کوه های‌ سنگ‌ شکن‌ درست‌ کنید". با این‌ وجود ، علی‌ رغم‌ ناهمواری‌ ، این‌ شرکت‌ خاطرنشان می‌ کند که‌ "فناوری‌ هندزفری‌ بلوتوث ، سرگرمی‌ DVD و فضای‌ داخلی‌ مجلل‌ ، فراز و نشیب‌ های‌ آن را نرمتر کرده است‌ ".

انتخاب استراتژی‌ تمایز و موقعیت‌ یابی‌

 

برخی‌ از شرکت‌ ها انتخاب یک‌ استراتژی‌ تمایز و موقعیت‌ را آسان می‌ دانند. به‌ عنوان مثال ، شرکتی‌ که‌ در بخشهای‌ خاصی‌ از نظر کیفیت‌ شناخته‌

موقعیت‌ انتخاب شده را به‌ بازار ارائه‌ دهد.

شرکت‌ ها انتخاب یک‌ استراتژی‌ تمایز و موقعیت‌ را آسان می‌ دانند. به‌ عنوان مثال ، شرکتی‌ که‌ در بخشهای‌ خاصی‌ از نظر کیفیت‌ شناخته‌ شده است‌ در صورت تقسیم‌ خریداران کافی‌ به‌ دنبال کیفیت‌ ، در یک‌ بخش‌ جدید به‌ دنبال این‌ موقعیت‌ می‌ رود. اما در بسیاری‌ از موارد ، دو یا چند شرکت‌ پس‌ از همان موقعیت‌ پیش‌ می‌ روند. سپس‌ هرکدام باید راه های‌ دیگری‌ برای‌ جدا کردن از خود پیدا کنند. هر شرکت‌ باید پیشنهاد خود را با ایجاد یک‌ بسته‌ منحصر به‌ فرد از مزایا که‌ برای‌ گروه قابل‌ توجهی‌ در این‌ بخش‌ جذاب است‌ ، متمایز کند. بیش‌ از هر چیز ، موقعیت‌ تجاری‌ یک‌ نام تجاری‌ باید نیازها و ترجیحات بازارهای‌ هدف کاملا مشخص‌ را ارائه‌ دهد. به‌ عنوان مثال ، همانطور که‌ در داستان افتتاحیه‌ فصل‌ بحث‌ گردید ، اگرچه‌ هر دو Dunkin 'Donuts و Starbucks فروشگاه های‌ قهوه و میان وعده هستند ، آنها مشتریان بسیار متفاوتی‌ را هدف قرار می‌ دهند که‌ چیزهای‌ بسیار متفاوت از فروشنده قهوه مورد علاقه‌ خود را می‌ خواهند. استارباکس‌ افراد حرفه‌ ای‌ مجلل‌ تری‌ را که‌ موقعیت‌ بالاتری‌ دارند ، هدف قرار می‌ دهد. در مقابل‌ ، Dunkin 'Donuts"جو متوسط‌ "را با نوعی‌ موقعیت‌ یابی‌ کم‌ عمق‌ و" همه‌ "هدف قرار می‌ دهد. با این‌ حال هر مارک موفق‌ می‌ شود زیرا فقط‌ ارزش پیشنهادی‌ مناسبی‌ را برای‌ ترکیب‌ منحصر به‌ فرد خود از مشتری‌ ایجاد می‌ کند. وظیفه‌ تمایز و موقعیت‌ یابی‌ شامل‌ سه‌ مرحله‌ است‌: شناسایی‌ مجموعه‌ ای‌ از مزایای‌ رقابتی‌ مختلف‌ برای‌ ایجاد موقعیت‌ ، انتخاب یک‌ انتخاب صحیح‌ مزایای‌ جزئی‌ و انتخاب یک‌ استراتژی‌ موقعیت‌ یابی‌ کلی‌. سپس‌ شرکت‌ باید به‌ طور موثر ارتباط برقرار کرده و موقعیت‌ انتخاب شده را به‌ بازار ارائه‌ دهد.


شناسایی‌ تفاوت های‌ احتمالی‌ ارزش و مزایای‌ رقابتی‌

 

برای‌ ایجاد روابط‌ سودآور با مشتریان هدف ، بازاریابان باید نیازهای‌ مشتری‌ را درک کنند و ارزش مشتری‌ بیشتری‌ را بهتر از رقبا ارائه‌ دهند. تا آنجا که‌ یک‌ شرکت‌ بتواند خود را به‌ عنوان ارائه‌ دهنده ارزش برتر مشتری‌ متمایز کند و موقعیت‌ خود را بدست‌ آورد ، از مزیت‌ رقابتی‌ برخوردار می‌ شود. اما موقعیت‌ های‌ محکم‌ را نمی‌ توان براساس وعده های‌ پوچ ساخت‌. اگر شرکتی‌ محصول خود را به‌ عنوان ارائه‌ بهترین‌ کیفیت‌ و خدمات قرار دهد ، باید در واقع‌ محصول را متفاوت کند تا کیفیت‌ و خدمات وعده داده شده را ارائه‌ دهد. شرکت‌ ها باید کارهایی‌ بیش‌ از فریاد زدن مواضع‌ خود با شعارها و برچسب‌ ها را انجام دهند. آنها ابتدا باید شعار را زنده کنند. به‌ عنوان مثال ، موقعیت‌ فروش "آنلاین‌ و پشتیبانی‌ فروشنده کفش‌ و لوازم جانبی‌ Zappos" اگر با پشتیبانی‌ واقعاً برجسته‌ مشتری‌ پشتیبانی‌ نشود ، تهی‌ می‌ شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد