هنگامی که مردم یک ویدیو کلیپ خیره کننده GoPro را مشاهده می کنند - مانند کلیپ جد میلدون در نیوزلند که اولین بار پس زمینه برگشت سه برابر BM× گرفته شده توسط دوربین کلاه ایمنی خود را گرفته است - تا حدی تجربه سوژه را تجربه می کنند. آنها احساس اشتیاق و آدرنالین می کنند. و هنگامی که این اتفاق می افتد ، GoProارتباط عاطفی بین داستان نویس GoPro و مخاطبان ایجاد می کند. بنابراین ، ساخت دوربین های خوب فقط شروع موفقیت GoPro است. بنیانگذار GoPro ، نیک وودمن ، که خود یک معتاد ورزشی فوق العاده است ، در مورد کمک به مشتریان از طریق چهار مرحله ضروری در سفرهای داستان گویی و به اشتراک گذاری احساسات: ضبط ، ایجاد ، پخش و شناسایی صحبت می کند. تصویربرداری همان کاری است که دوربین ها انجام می دهند - عکسبرداری از فیلم . Creationفرایند ویرایش و تولید است که فیلم های خام را به فیلم های جذاب تبدیل می کند.
بگیرید و به اشتراک بگذارید" .
همانطور که داستان GoPro نشان می دهد ، بازاریابان بای د در تلاش برای ایجاد تحقیقات بازاریابی ، محصولات و مارک های ارتباطی با مشتریان را بسازند وشرکت تحقیقات بازار کنند. این فصل با یک سوال فریب آمیز ساده آغاز می شود: محصول چیست؟ پس از پرداختن به این سوال ، ما به دنبال روش های طبقه بندی محصولات در بازارهای مصرف کننده و تجاری هستیم. سپس ما در مورد تصمیمات مهمی که بازاریابان در مورد محصولات منفرد ، خطوط تولید و مخلوط محصولات می گیرند بحث می کنیم. در مرحله بعد ، ما ویژگی ها و نیازهای تحقیقات بازار شکل خاصی از محصول - خدمات را بررسی می کنیم. سرانجام ، ما به مسئله بسیار مهم چگونگی ساخت وشرکت تحقیقات بازار بازاریابان در تولید و تولید مارک های تجاری نگاه می کنیم.
محصول چیست؟
ما کالایی را به عنوان هرچیزی که بتواند برای جلب توجه ، تملک ، استفاده یا مصرف به بازار عرضه کند ، تعریف می کند که ممکن است خواسته یا نیاز شما را برآورده کند. محصولات چیزی فراتر از اشیای ملموس مانند اتومبیل ، لباس یا تلفن های همراه دارند. به طور گسترده تعریف
شده ، محصولات همچنین شامل خدمات ، رویدادها ، اشخاص ، مکان ها ، سازمان ها و ایده ها یا مخلوطی از این موارد است. در سرتاسر این متن ، ما اصطلاح محصول را به طور گسترده استفاده می کنیم تا شامل همه یا همه این موجودیت ها شود. بنابراین ، یک آیفون اپل ، یک تویوتا کمری و یک کافه موکا در استارباکس دقیقا محصولات هستند. سفر به لاس وگاس ، خدمات سرمایه گذاری آنلاین شواب ، حساب اینستاگرام و مشاوره پزشک خانواده نیز همین طور است. ما به خدمات به دلیل اهمیت آنها در اقتصاد جهانی ، توجه ویژه ای داریم. خدمات نوعی محصول است که متشکل از فعالیتها ، مزایا یا رضایتهای ارائه شده برای فروش است که اساساً نامشهود بوده و منجر به مالکیت هر چیز نمی شود. به عنوان مثال می توان به خدمات بانکی ، هتل ، مسافرت هواپیمایی ، خرده فروشی ، ارتباطات بی سیم و خدمات تعمیر خانه اشاره کرد. بعداً در این فصل خدمات را با دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد.
ممکن است از یک کالای مشهود خالص مانند صابون ، خمیر دندان یا نمک تشکیل شده باشد . هیچ خدماتی محصول را همراهی نمی کند .در منتهی دیگر خدمات خالصی وجود دارد که پیشنهادات بازار در درجه اول از یک سرویس تشکیل شده است .به عنوان مثال می توان به معاینه پزشک و خدمات مالی اشاره کرد.
بین این دو حالت ، ترکیب بسیاری از تحقیقات بازار امکان پذیر است. امروز ، با کالایی شدن کالاها و خدمات ، بسیاری از شرکت ها در ایجاد ارزش برای مشتریان خود به یک سطح جدید می روند. برای تمایز پیشنهادات خود ، فراتر از ساختن محصولات ساده و ارائه خدمات ، آنها در حال ایجاد وشرکت تحقیقات بازار تجارب مشتری با مارک ها یا شرکت های خود هستند. تجارب همیشه بخشی مهم از تحقیقات بازار برخی از شرکت ها بوده است. دیزنی مدتهاست که از طریق فیلم ها و پارک های تفریحی خود رویاها و خاطرات ساخته است - از اعضای بازیگران پارک تفریحی می خواهد هزار "حس شگفتی" به هر مشتری تحویل دهند. و نایک مدت هاست که اعلام کرده است: "مسئله فقط کفش ها نیستند بلکه جایی هستند که شما را می برند. " امروزه ، همه شرکت ها کالاهای سنتی و خدمات خود را برای ایجاد تجارب در دست بازسازی می کنند. به عنوان مثال ، فروشگاه های خرده فروشی بسیار موفق اپل فقط محصولات این شرکت را نمی فروشند. آنها تجربه جذاب برند اپل را ایجاد می کنند: فروشگاه های خرده فروشی ٢ Appleمکان های بسیار اغوا کننده ای هستند که در آنها تجربیات "زندگی خوب" بسیار زیاد است. علامت گذاری در فروشگاه تمیز ، ساده و فقط با سبک بسیار شایع است -دقیقاً مانند یک iPad Apple یا MacBook Air با وزن سبک. فروشگاه های شلوغ بیشتر از فروشگاه های خرده فروشی بیشتر شبیه مراکز اجتماعی هستند و مشتریان بسیاری از کالاها را نمونه برداری می کنند و با هیجان از همه چیزهای اپل می ترسند. مطمئن باشید فروشگاه ها خریدهای زیادی را ترغیب می کنند. اما آنها همچنین طولانی بودن میزها را تشویق می کنند ، میزهایی پر از Mac ، iPod، iPadو iPhones که برای بازدیدکنندگان امتحان می کنند و ده ها کارمند بی سر و کار اپل که نزدیک هستند برای پاسخگویی به سوالات و پاسخگویی به هرگونه هوی و هوس ، دور هم جمع می شوند. فروشگاه ها در Genius Bar کمک های فنی خبره و برنامه کاملی از کارگاه های آموزشی ارائه می دهند که در آن مشتریان در هر سطح از تجربه می توانند در مورد دستگاه های اپل خود اطلاعات کسب کنند و جنبه های خلاقانه آنها را کشف کنند. شما فقط به فروشگاه Appleمراجعه نمی کنید - آن را به گونه ای تجربه می کنید که هیچ شرکت الکترونیکی مصرفی دیگری نمی تواند با آن مطابقت داشته باشد. همانطور که یکی از مدیران خرده فروشی اپل توضیح می دهد ، "من وقتی وارد مغازه می شوم نمی خواهم به من فروخته شود. نفروشید! نه زیرا این یک خاموش است. یک تجربه نام تجاری شگفت انگیز ایجاد کنید و سپس ]فروش[ به طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد" .