برنامه ریزان محصولات باید در مورد محصولات و خدمات در سه سطح فکر کنند .هر سطح به مشتری ارزش بیشتری می بخشدابتدایی. ترین سطح ، ارزش اصلی مشتری است که به این سوال پاسخ می دهد: واقعاً خریدار چه چیزی را خریداری می کند؟ هنگام طراحی محصولات ، بازاریابان ابتدا باید اصلی ، مزایای حل مسئله یا خدمات مورد نظر مصرف کنندگان را تعریف کنند .زنی که چسب لب خریداری می کند بیش از رنگ لب خرید می کند .چارلز Revson از Revlon این را زود دید: "در کارخانه ، ما مواد آرایشی درست می کنیم .در فروشگاه ، ما امید می فروشیم " .و افرادی که آیپد اپل می خرند بسیار بیشتر از یک رایانه لوحی خریداری می کنند .آنها در حال خرید سرگرمی ، ابراز وجود ، بهره وری و ارتباط با دوستان و خانواده هستند - پنجره ای موبایل و شخصی به دنیا .
ظاهر طراحی شده ، شرکت تحقیقات بازار ، ویژگی ها ، بسته بندی و سایر ویژگی های آن به طور کامل با هم ترکیب شده اند تا ارزش اصلی مشتری را حفظ کنند تا در اتصال باقی بمانند. در نهایت ، برنامه ریزان محصول باید یک محصول تقویت شده را درمورد سود اصلی
محصول واقعی با ارائه خدمات و مزایای مصرف کننده اضافی iPad .چیزی فراتر از یک دستگاه دیجیتال است. این یک راه حل اتصال کامل برای مصرف کنندگان فراهم می کند. بنابراین ، هنگامی که مصرف کنندگان یک آیپد خریداری می کنند ، اپل و نمایندگان فروش آن نیز ممکن است به خریداران ضمانت قطعات و طرز کار ، خدمات سریع تعمیر در صورت لزوم و سایت های وب
موبایل را بدهند تا در صورت داشتن مشکل یا سوال از آنها استفاده کنند. اپل همچنین به مجموعه ای عظیم از برنامه ها و لوازم جانبی ، همراه با یک سرویس iCloud دسترسی دارد که عکس ها ، موسیقی ، اسناد ، برنامه ها ، تقویم ها ، مخاطبین و سایر مطالب خریداران را در هر دستگاه از هر مکان ادغام می کند. مصرف کنندگان محصولات را به عنوان بسته های پیچیده ای از مزایا که نیازهای آنها را برآورده می کند. در هنگام تولید محصولات ، ابتدا بازاریابان باید ارزش اصلی مشتری را که مصرف کنندگان از محصول می جویند ، شناسایی کنند. سپس آنها باید محصول واقعی را طراحی کنند و روش هایی را برای تقویت ارزش مشتری و تجربه کامل
رضایت بخش تجاری پیدا کنند.
شخصی خریداری می شود. بازاریابان معمولاً این تحقیقات بازار و خدمات را بر اساس نحوه خرید مصرف کنندگان ، طبقه بندی می کنند .محصولات مصرفی شامل محصولات تسهیلاتی ، محصولات خرید ، محصولات ویژه و محصولات غیرخرید شده است. این محصولات از نظر روش خرید مشتریان و از این رو در نحوه تحقیقات بازار آنها متفاوت است (جدول ١.٨ را ببینید).
محصولات تسهیلاتیمحصولات و خدمات مصرفی هستند که مشتریان معمولاً بلافاصله و بلافاصله و با حداقل مقایسه و خرید خرید می کنند. به عنوان مثال می توان به مواد شوینده لباس ، آب نبات ، مجلات و فست فود اشاره کرد. محصولات تسهیلاتی معمولاً قیمت پایینی دارند و بازاریاب ها آنها را در بسیاری از مکان ها قرار می دهند تا در مواقعی که مشتری بخواهند
یا بخواهند به راحتی در دسترس باشند.
محصولات خرید محصولات و خدمات مصرفی که به ندرت خریداری می شوند کمتر است که مشتریان با توجه به مناسب بودن ، کیفیت ، قیمت و سبک آنها را با دقت مقایسه می کنند. هنگام خرید محصولات و خدمات خرید ، مصرف کنندگان وقت و تلاش زیادی را صرف جمع آوری اطلاعات و مقایسه می کنند. به عنوان مثال می توان مبلمان ، لباس ، لوازم اصلی و خدمات هتل را نام برد. بازاریابان محصولات خرید معمولاً محصولات خود را از طریق فروشگاه های
کمتری توزیع می کنند اما از پشتیبانی فروش عمیق تری برای کمک به مشتریان در زمینه مقایسه برخوردارند.
محصولات تخصصی، محصولات و خدمات مصرفی با مشخصات منحصر به فرد یا شناسه تجاری هستند که گروه قابل توجهی از خریداران مایل به تلاش ویژه برای آنها هستند. به عنوان مثال می توان به مارک های خاص اتومبیل ، تجهیزات عکاسی با قیمت بالا ، لباس های طراح ، غذاهای لذیذ و خدمات متخصصان پزشکی یا حقوقی اشاره کرد. به عنوان مثال یک خودروی لامبورگینی یک محصول ویژه است زیرا خریداران معمولاً مایلند مسافت زیادی را برای خرید
یک خودرو طی کنند. خریداران به طور معمول محصولات ویژه را مقایسه نمی کنند. آنها فقط زمان لازم را برای رسیدن به فروشندگان حمل کننده مارک های موردنظر سرمایه گذاری می کنند.
محصولات رویت نشده ی خریدار محصولات مصرفی هستند که مصرف کننده یا از آنها چیزی نمی داند یا از آنها اطلاع دارد اما به طور معمول خرید آنها را در نظر نمی گیرد. تا زمانی که مصرف کنندگان از طریق تحقیقات بازار از آنها آگاه نشوند ، بیشتر نوآوری های مهم جدید مورد جستجو نیست نمونه های کلاسیک محصولات و خدمات شناخته شده اما نخواسته ، بیمه عمر ، خدمات تدفین از پیش برنامه ریزی شده و اهدای خون به صلیب سرخ است. از لحاظ ماهیت ، محصولات غیرخرید شده به تبلیغات ، فروش شخصی و سایر اقدامات تحقیقات بازار نیاز دارند.
محصولات صنعتی
محصولات صنعتی آن دسته از محصولاتی هستند که برای پردازش بیشتر یا استفاده در انجام مشاغل خریداری می شوند. بنابراین ، تمایز بین یک کالای مصرفی و یک کالای صنعتی براساس هدفی است که برای آن کالا خریداری شده است. اگر مصرف کننده ماشین چمن زنی را برای استفاده در اطراف خانه خریداری کند ، ماشین چمن زنی یک محصول مصرفی است. اگر همان مصرف کننده ماشین چمن زنی یکسانی را برای استفاده در مشاغل محوطه سازی خریداری کند
، ماشین چمن زنی یک محصول صنعتی است. سه گروه محصولات و خدمات صنعتی مواد و قطعات ، کالاهای اصلی و لوازم و خدمات هستند. مواد و قطعات شامل مواد اولیه و پژوهش بازار شده می باشد. مواد اولیه شامل محصولات کشاورزی (گندم ، پنبه ، دام ، میوه ها ، سبزیجات) و محصولات طبیعی (ماهی ، چوب ، نفت خام ، سنگ آهن) است. مواد و قطعات تولید شده از مواد تشکیل دهنده (آهن ، نخ ، سیمان ، سیم) و قطعات (موتورهای کوچک ، لاستیک ، ریخته گری) تشکیل شده است. بیشتر